Vive amerikaniseringen av Sverige!

Har just varit och handlat:

4x Coca-cola Vanilla
4x Coca-cola Cherry
1x Dr Pepper
4x Mountain Dew
2x Mountain Dew Code Red
2x White Rock Cream
1x stor flaska Bloody Mary-mix (syns kanske inte på bilden iof, den står bakom burkarna)
4x billiga extrareservtandborstar
2x nya snygga lyxtandborstar med formade borst, tungskrapa och ergonomiskt handtag
1x Marabou Sommar limited edition med jordgubbar




Man måste verkligen älska import från Amerika och den oerhörda amerikaniseringen av Sverige. Nu saknas bara jell-o. :)

Imorgon skall vi rösta till EU. Då skall i alla fall jag rösta på piratpartiet. Detta för att regeringen behöver det slaget i ansiktet. Piratpartiets frågor är viktiga frågor som rör frihet och mänskliga rättigheter och jag tycker det är viktigt.

Det handlar inte om att jag vill ladda ned filmer eller spel, för det har jag inte gjort. och jag har bara bränt en skiva i hela mitt liv och det var en fullt laglig kopia av ubuntu för att installera om min gamla DELL. Jag har inte ens bränt mina backupskivor själv då jag inte ens kan hantera ett brännarprogram. Och jag spelar WoW som jag inte hade kunnat spela om jag inte hade köpt det helt lagligt och betalat för det, och så spelar jag Stepmania som jag också har helt lagligt. Så det är inte "jag vill få ladda ned filmer och spel" som är grund till min röst på piratpartiet. Det är mitt behov av frihet.

Ipred och FRA är det värsta som hänt på länge, lite i stil med forna sovjet faktiskt. FRA har ju funnits sedan långt innan lagen kom, och det var helt okej, men att sätta konstiga lagar som kriminaliserar medelSvensson och som dessutom är ett brott mot grundlagarna tycker jag är helt absurt och skrämmande. Snart kommer vi att skjutas på vår bakgård av politikerna medan våra anhöriga får en räkning för kulan hemskickad på posten. Det är inte okej!

"Politikerna VILL lyssna på dig" var sloganen från piratpartiet som nådde ut till mig. Socialdemokraterna pratar om att EU skall hjälpa unga att få jobb och det är väl ett sött och naivt försök att ta en viktig fråga och tro att vi går på precis vad som helst, men vi ser faktiskt att just nu går det inte att göra någonting åt saken. Sverigedemokraternas propaganda med en invandrarkvinna som står och säger "jag röstar på sverigedemokraterna" är inte övertygande alls. Alla vet vad Sverigedemokraterna står för. Och när vi kom hem och såg en lapp med "miljöpartiet de gröna" tog vi bara upp den från hallmattan och slängde den - inte i pappersåtervinningen utan tillsammans med plast. Jag blir äcklad av propagandan.

Vänsterpartiet har lärt mig hur jag skall åstadkomma mest skada på en våldtäktsman för att kunna försvara mig och fly. Jag hade kvar boken ganska länge där det stod hur jag skulle bära mig åt för att sparka knäna ur led och att jag skulle knäa mannen i skrevet och inte sparka honom så att han inte hinner ta tag i mitt ben och så jag får mer kraft. Effektivt. Jag skulle aldrig använda det men jag skulle kunna tänka mig att rösta vänster men inte just nu. Vi måste ta tag i de viktiga frågorna först.

För som förra gången moderaterna styrde Sverige är ekonomin i botten. "Det är inte deras fel, de har bara haft otur att styra vid fel tillfällen" sägs det och jag hörde världens bästa kommentar häromdagen: "Varför skall man rösta på ett parti som ständigt har otur?".

Jag är lite av "Varför kan inte alla bara vara vänner?". Varför kan inte Sverigedemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Piratpartiet och Moderaterna styra tillsammans? Eller varför finns det inget parti som har rätt åsikter i alla viktiga frågor och som kan konkurrera ut alla partier?

Men just nu tänker jag rösta för friheten, mot kriminaliseringen av medelsvensson, mot "big brother"! Jag tänker trycka en tröja med "Jack Sparrow till riksdagen" och vrålfnissa, för det är skitkul! Jag skulle dö av skratt åt politiken om den inte kunde åstadkomma mer skada. (Är det någonting mer än religionen som lyckats åstadkomma mer skada än politik?) Och hur fan kan det gå till på ett sådant sätt att det inte krävs en folkomröstning för så viktiga frågor som ändringar av grundlagarna!? (för det är ju det ipred gör? ändrar grundlagen alltså?!). Vad hände med demokratiska Sverige?

Det är ett tag kvar tills jag får vara med och bestämma vilka som skall bestämma över Sverige, men imorgon har jag makten att säga att jag tror på frihet och rättvisa!

Beträffande min tro om fildelning så tycker jag inte att det är stöld. Det kan jämföras med en kaka.
Depeche Mode bakar en jättegod kaka. Jag stjäl inte kakan, för Depeche Mode har faktiskt kvar sin kaka, däremot kopierar jag receptet och gör en egen kaka. Det kommer aldrig att vara samma kaka (skivfodral, medföljande bok och så vidare), men det är samma recept som skapat kakan (samma låtar på skivan). När jag smakat på kakan jag bakat efter kopian av Depeche Modes recept kan jag välja om jag vill A) Köpa den riktiga kakan, B) Slänga receptet, eller C) äta min egen version av kakan igen. Poängen här är att gillar man ett band så är det "häftigt" att äga originalskivan att kunna visa upp. Det är skithäftigt i rätt sällskap! Den andra poängen är att om jag gillar kakan (CDn) kanske jag besöker Depeche Modes kakmuseum (konsert!) och betalar stora summor pengar i inträde (biljett) och så kanske jag köper massor av minikakor (nyckelband), tårtor (t-shirtar), och andra godisar (merchandise) som Depeche Mode står för. Visste ni förresten att bandet tjänar mer om man köper merch än om man köper skivan? skivbolaget tar alla pengar annars. Ingen vill köpa en skiva för 300 spänn om de inte vet om den är bra eller inte. Hur skall man kunna veta innan man testat?

Men det är inte alls det här jag röstar Pirat för. Om Depeche Mode vill ha färre kunder så är det deras sak. Att skivbolagen inte fattar att ginza.se och itunes musikförsäljning är orsaken till att det går dåligt för skivbutikerna är inte mitt fel. De VILL inte bry sig. De VILL inte förstå. och jag bryr mig faktiskt inte heller. Jag köper inte skivor längre. Jag lyssnar på webradio och de skivor jag har. Jag röstar bara för friheten och demokratin!

God jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0