sommarlov?

Egentligen... Egentligen var det mycket bättre när man förargat tittade på dagarna och insåg att man inte hunnit göra någonting. Ja, mycket bättre än nu, när man sitter där och upptäcker att man har tid att inse att det inte fanns någonting att göra. Har vi kanske inte redan städat balkongen, supit skallen av oss i flera dagar, shoppat, gått på stan, fikat, träffat folk, ätit sommarmat (sill och potatis) och jordgubbar? Har vi kanske inte redan gjort allting som fanns att göra? Vi har suttit uppe hela natten, vi har spelat konstiga spel, vi har sett filmer, dansat med varandra, planterat växter och satt upp ljusstakar. Likväl är större delen av sommaren kvar. Imorgon är det midsommar dessutom. Det är den tråkigaste dagen på året för någonting förväntas hända men det enda som händer är regn.

Grejen är den att det finns idéer till tusen projekt att dra igång. Men till vilken nytta? Jag har ingen lust att försöka mig på att sy eller bygga hemsidor. Det känns inte ens viktigt längre. Vill ut i världen, resa, äventyra, leva! Jag vill åtminstone inte sitta här.

Längtar tills jag skall jobba. Längtar tills jag får veta om jag kom in på högskolan eller tills jag får fast anställning någonstans. Längtar till min tjugoårsdag och till allt annat som händer! Jag vill leva NU NU NU! Men allting står alldeles still.

feber och kinamat

Sitter bland balkongmöbler i vardagsrummet. De har tvättat vår balkong och målat fönster så vi var tvungna att ta in allt. Synd att de inte tvättade inifrån också. Det är ett helvete att få rent. Svampen är helt svart på första gnugget. Utanför köksfönstret stod en ung piercad kille med töjda öronsnibbar och målarkläder. Vi drog ned persiennerna för att han inte skulle se alla tomflaskor och glas i köket. Vi övervägde även att bjuda honom på dricka för att han inte skulle skvallra om hur stökig en lägenhet ser ut efter studenten.

Studenten ja. Vi tog ju faktiskt studenten i fredags. Vi började morgonen här, både min och Pontus klass, med champagnefrukost. Jag var sjuk med över trettioåtta grader feber men jag knarkade ibumetin och det hjälpte lite faktiskt. Sedan tog vi oss till skolan där vi fick se lite film, fick betyg och skrev i varandras studentmössor. Därefter sprang vi ut och fick grejer hängda över oss tills vi var gulblå julgranar med rosor och gosedjur. Kramar hit och dit och regnkläder och sedan iväg med studentflaket. Musiken fungerade inte i regnet men vi skrek och sjöng och drack och vara glada. Vi orkade bara ett och ett halvt varv. Sedan åkte vi tillbaka. Upphämtad av storebror i gul bubbla och hem till föräldrarna. Släktingar och mat och mer ibumetin. Sedan kom allt folk och vi började dricka igen och jag söp bort febern och halsontet. Det var fantastiskt kul och alla var där. Dagen därpå var vi hemma hos Pontus föräldrar, släktingar, champagne och smörgåstårta. Ganska berusade på bussen hem bestämde vi oss för att gå ut på krogen. SMSade runt lite, gick hem och fixade iordning oss och sedan bar det iväg till Swing. Vi stannade tills de stängde. Igår var vi bakis hela dagen.

Så idag är den första lugna dagen efter studenten. Vi har nyktrat till och nästan listat ut vilken dag det är idag. Dessutom är det midsommar snart, sägs det. Vi sparar oss. Sitter i vardagsrummet som doftar kinamat och jag tänker på alla gånger när jag var liten när vi hämtade mat på Cecil. Det var dagarna då Cecil fortfarande lagade den godaste maten i stan. Det var lika mysigt varje gång. Att följa med upp i trappan, känna på mosaiken och dragen på väggarna med fingertopparna och att titta på dem. Lukten av kinamat i trappan hela vägen upp till restaurangen. Lukten av kinamat i bilen hela vägen hem. Ibland tittade vi till och med förbi videomix medan vi väntade på maten och hittade någon film och godis. Videomix hade stans godaste godis för de hade så många sorter och de hade de där risbollarna täckta i vit choklad. Sedan tog vi med oss allt hem och hade världens mysigaste kväll. Ibland åt vi till och med där, i restaurangen. Det var så mysigt med inredningen och tallrikarna var alldeles varma när vi fick dem. Menyerna var så spännande att titta på, redan innan jag ens förstod vad som stod i dem! Jag såg upp till mina föräldrar som hade vana och erfarenhet av att äta på restaurang. De såg så säkra och kunniga ut när de läste menyerna. De visste vad som var gott, vad man skulle beställa och vad man skulle undvika. Mina föräldrar visste hur man åt med pinnar och de lärde mig. Att äta kinamat för mig då var jämförbart med en utlandsresa. Annorlunda kultur, nya saker, god mat, ett helt äventyr... Idag ligger alla dessa minnen komprimerade i lukten av kinamat.

Som behandling mot den helt galna förkylning jag dragit på mig har jag ordinerats film och myskväll. Dessvärre glömde Pontus vårt lördagsgodis i Fritsla men vi handlade lite nytt idag.

Vi var och storhandlade idag. Storhandling för två personer utan bil är allt som överskrider två plastkassar. Vi handlade bland annat färskpotatis, gräddfil, sill (2 burkar för 15 kr, är inte det billigt?), dill, gräslök. Sedan fyllde vi upp vårt köttförråd med någon slags kotlett eller karre eller hur det nu var, bbq-marinerade var de hursomhelst, sprödbakad fisk och ett kilo köttbullar. Dessutom köpte vi två påsar klyftpotatis (som omväxling till pommes stripes), rödvinssås, tre kilo wokgrönsaker, och så lite basvaror och sådär. Jag trodde vi skulle tömma kontot, eller åtminstone att det skulle gå på över 500 spänn, men så var det inte. Det kostade endast trehundra kronor för en hel midsommarmiddag och produkter för måltider för resten av månaden. Är inte det fantastiskt? Låt er förresten inte luras av Lidl! Där kan man köpa 2 förp. gräddfil för 24 spänn, och max 2 erbjudanden/kund. På MAXI kostar de 11.95 kr/st. Du sparar alltså 10 öre varje gång du köper två gräddfil på MAXI istället för på Lidl. Men på MAXI får du köpa hur många du vill. Resten av reklambladet är det likadant med. Plus att du måste handla över 300 för att få använda det erbjudandet, över 100 för att få använda det, och det erbjudandet gäller bara på torsdag och då har det andra erbjudandet slutat gälla. Dessutom ligger skiten på Hässleholmen. Jag tänker INTE bli kund på Lidl. Jag är inte så lättlurad. Jag blir så trött på alla "lågprisaffärer" som inte ens är billigare än ICA MAXI.

Så nu... nu är det sommar men inte ens varmt, jag är sjuk, ekonomiskt stympad samt arbetslös. Men jag är glad ändå för utöver det där så är ju precis allt annat ganska skitbra.

Piratparty!

Snart tänkte jag gå och fylla 20 år. Det är ett plötsligt steg in i vuxenlivet och skall firas på följande sätt: PIRATPARTY!
Det vill säga. Folk skall komma som pirater. Har man ingen full piratoutfit räcker det med randig tröja eller piratbyxor. Det är inte så noga. Bara man fattar temat.

Som blivande tjugoåring måste jag önska mig en massa saker också. Här följer en ganska komplett önskelista:


Ett objektiv till nikon d50 digital systemkamera. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är ett macro-objektiv, ett vidvinkel-objektiv eller ett vanligt jävla 18-55-objektiv (jag tror jag gillar det sistnämnda rätt bra, det var det jag hade innan det gick sönder). Huvudsaken är att det inte är ett teleobjektiv för då måste jag nog önska mig en vagn att köra det på också. Ett teleobjektiv är sjukt jävla skittungt och jag orkar inte styrketräna för den sakens skull.


Någon form av digital kompaktkamera. Gärna ett billigt elände som man kan dra med ut på krogen och festival och gudvetvad utan dåligt samvete. Ja, helt enkelt en bra skitkamera i miniatyrformat som man kan ha med sig på alla tillställningar där man varken vågar ha med sig sin dyra systemkamera eller orkar bära omkring på den.


En vanlig jävla hårborste. Det spelar inte någon roll hur den ser ut egentligen. Det börjar bara kännas jobbigt att alltid använda kam. Skulle hellre vilja borsta mitt hår med en borste. Inga superborstar i dyr prisklass. Det vore bortkastade pengar faktiskt. Jag vill bara ha en vanlig hårborste liksom. Inte en rundborste. Jag blir galen när jag fastnar med håret och blir tvungen att skära loss större delen av mitt hår för att rundborstar är djävulens verk. :P


Vanliga kylskåpsmagneter. Vi har digital fotoram med kylskåpsmagnet och konstig kylskåpspoesi som inte går att sätta upp papper med. Jag vill ha vanliga kylskåpsmagneter som man kan sätta upp senaste elräkningen på kylskåpet med. Ingen komplicerad kylskåpspoesi som täcker hela kylskåpet men inte ens orkar hålla en postit på plats. Vanliga kylskåpsmagneter. Inte ens motivet spelar roll. Men någonting i rött hade matchat inredningen.



Resepresentkort. Det hade varit skithäftigt att resa någonstans, men jag vet inte vart eller när, och dessutom är en resa för dyrt för att få av en och samma person. Presentkort i allmänhet är rätt nice. Då är det redan bestämt var eller vad man skall shoppa men man får ändå glädjen själv att shoppa själv. Alltså kan man köpa den där häftiga gula dödskalletoppen man vill ha istället för de där fula gröna jeansen man annars skulle ha fått. och får man pengar går de definitivt till någonting annat. Sprit? Hyran? Inte fan går det till den där snygga klänningen eller den där resan i alla fall.


Pengar! Det slår väl aldrig fel? Jag fyller otroliga tjugo år, då vill jag inte ha en flaska vin eller vodka att fira med, jag vill köpa den själv, bara för att jag KAN köpa den själv. Jag vill shoppa tjugo olika sorters spriter, viner, alkoläsker. Jag vill gå in på systembolaget och visa mitt pass och gå ut med mina gräsligt fula systemetkassar. Jag fyller ju spritmyndig! Skithäftigt! Tills det blir tråkigt. I början är det en helt fantastisk plötslig frihet. Om ett halvår, när man väl får pengar igen, kommer man ändå att shoppa sin sprit i tyskland för att den är billigare där. Det är bara när man är nyfyllda tjugo som man shoppar på systemet. Dessutom finns det mycket annat kul att göra för pengar. Man kan till exempel betala hyran, köpa en glass en varm sommardag eller åka en tur till liseberg. Kan det bli bättre? Pengar är fantastiskt! Hurra för alla opersonliga och tråkiga släktingar som inte vet vad de skall köpa! Ni är inte tråkiga! Pengar är en rolig present när man fyller tjugo.


Röd wassermaxx! Den på bilden är ju skithäftig. Såg den på G-kås i Ullared för ett par år sedan. Nu finns den nog inte kvar, men det finns andra röda wassermaxar som ser lite mindre konstiga ut. Jag tror att den som finns i olika färger just nu heter "trend". Den ser ganska tråkig ut, men den röda färgen piffar upp den. Wassermaxx är bra. Det är som sodastream fast den är snygg också. Man kan kolsyra sitt eget vatten och om man blandar med vilken fun light som helst så kan man äntligen komma över att fanta free tagit bort hela sortimentet och numera i princip bara finns med apelsinsmak (som är jätteäcklig). Med en wassermaxx finns många många fler läskedrycker. Dessutom är kolsyrat vatten det godaste man kan dricka "dagen efter" och ibland annars också. Med en wassermax slipper man gå till MAXI och handla bubbelvatten när man är bakis. Man kan istället kolsyra sitt eget redan kvällen innan och ställa det i kylen över natten så att när man kliver upp på morgonen är det färdigt och supergott. Man kan till och med lägga lite citron i. Dessutom öppnas möjligheterna för läskedrycker som ännu inte nått Sverige. Holland har till exempel kolsyrat ISTE. Det vill jag också ha. Med blanda-själv-iste och bubbelvatten är möjligheten plötsligt där. wow!

Nu kommer jag inte på någonting mer! Ett högbetalt heltidsjobb, en miljonvinst på lotto (trots att jag inte ens spelar), ett modellkontrakt... saker som är omöjliga...  Engagerat deltagande på piratfesten och/eller besök lite då och då (så att jag får en anledning att städa lägenheten). Glöm inte att skriva erat namn på gratulationskorten så att jag vet att ni älskar mig lika mycket som jag älskar er och att ni står för det! Puss och kram!

Jack Sparrow for president!



Nu har vi röstat! Jag hoppas att alla andra också har röstat!
Skall börja trycka tröjor inför nästa års val! :P

Vive amerikaniseringen av Sverige!

Har just varit och handlat:

4x Coca-cola Vanilla
4x Coca-cola Cherry
1x Dr Pepper
4x Mountain Dew
2x Mountain Dew Code Red
2x White Rock Cream
1x stor flaska Bloody Mary-mix (syns kanske inte på bilden iof, den står bakom burkarna)
4x billiga extrareservtandborstar
2x nya snygga lyxtandborstar med formade borst, tungskrapa och ergonomiskt handtag
1x Marabou Sommar limited edition med jordgubbar




Man måste verkligen älska import från Amerika och den oerhörda amerikaniseringen av Sverige. Nu saknas bara jell-o. :)

Imorgon skall vi rösta till EU. Då skall i alla fall jag rösta på piratpartiet. Detta för att regeringen behöver det slaget i ansiktet. Piratpartiets frågor är viktiga frågor som rör frihet och mänskliga rättigheter och jag tycker det är viktigt.

Det handlar inte om att jag vill ladda ned filmer eller spel, för det har jag inte gjort. och jag har bara bränt en skiva i hela mitt liv och det var en fullt laglig kopia av ubuntu för att installera om min gamla DELL. Jag har inte ens bränt mina backupskivor själv då jag inte ens kan hantera ett brännarprogram. Och jag spelar WoW som jag inte hade kunnat spela om jag inte hade köpt det helt lagligt och betalat för det, och så spelar jag Stepmania som jag också har helt lagligt. Så det är inte "jag vill få ladda ned filmer och spel" som är grund till min röst på piratpartiet. Det är mitt behov av frihet.

Ipred och FRA är det värsta som hänt på länge, lite i stil med forna sovjet faktiskt. FRA har ju funnits sedan långt innan lagen kom, och det var helt okej, men att sätta konstiga lagar som kriminaliserar medelSvensson och som dessutom är ett brott mot grundlagarna tycker jag är helt absurt och skrämmande. Snart kommer vi att skjutas på vår bakgård av politikerna medan våra anhöriga får en räkning för kulan hemskickad på posten. Det är inte okej!

"Politikerna VILL lyssna på dig" var sloganen från piratpartiet som nådde ut till mig. Socialdemokraterna pratar om att EU skall hjälpa unga att få jobb och det är väl ett sött och naivt försök att ta en viktig fråga och tro att vi går på precis vad som helst, men vi ser faktiskt att just nu går det inte att göra någonting åt saken. Sverigedemokraternas propaganda med en invandrarkvinna som står och säger "jag röstar på sverigedemokraterna" är inte övertygande alls. Alla vet vad Sverigedemokraterna står för. Och när vi kom hem och såg en lapp med "miljöpartiet de gröna" tog vi bara upp den från hallmattan och slängde den - inte i pappersåtervinningen utan tillsammans med plast. Jag blir äcklad av propagandan.

Vänsterpartiet har lärt mig hur jag skall åstadkomma mest skada på en våldtäktsman för att kunna försvara mig och fly. Jag hade kvar boken ganska länge där det stod hur jag skulle bära mig åt för att sparka knäna ur led och att jag skulle knäa mannen i skrevet och inte sparka honom så att han inte hinner ta tag i mitt ben och så jag får mer kraft. Effektivt. Jag skulle aldrig använda det men jag skulle kunna tänka mig att rösta vänster men inte just nu. Vi måste ta tag i de viktiga frågorna först.

För som förra gången moderaterna styrde Sverige är ekonomin i botten. "Det är inte deras fel, de har bara haft otur att styra vid fel tillfällen" sägs det och jag hörde världens bästa kommentar häromdagen: "Varför skall man rösta på ett parti som ständigt har otur?".

Jag är lite av "Varför kan inte alla bara vara vänner?". Varför kan inte Sverigedemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Piratpartiet och Moderaterna styra tillsammans? Eller varför finns det inget parti som har rätt åsikter i alla viktiga frågor och som kan konkurrera ut alla partier?

Men just nu tänker jag rösta för friheten, mot kriminaliseringen av medelsvensson, mot "big brother"! Jag tänker trycka en tröja med "Jack Sparrow till riksdagen" och vrålfnissa, för det är skitkul! Jag skulle dö av skratt åt politiken om den inte kunde åstadkomma mer skada. (Är det någonting mer än religionen som lyckats åstadkomma mer skada än politik?) Och hur fan kan det gå till på ett sådant sätt att det inte krävs en folkomröstning för så viktiga frågor som ändringar av grundlagarna!? (för det är ju det ipred gör? ändrar grundlagen alltså?!). Vad hände med demokratiska Sverige?

Det är ett tag kvar tills jag får vara med och bestämma vilka som skall bestämma över Sverige, men imorgon har jag makten att säga att jag tror på frihet och rättvisa!

Beträffande min tro om fildelning så tycker jag inte att det är stöld. Det kan jämföras med en kaka.
Depeche Mode bakar en jättegod kaka. Jag stjäl inte kakan, för Depeche Mode har faktiskt kvar sin kaka, däremot kopierar jag receptet och gör en egen kaka. Det kommer aldrig att vara samma kaka (skivfodral, medföljande bok och så vidare), men det är samma recept som skapat kakan (samma låtar på skivan). När jag smakat på kakan jag bakat efter kopian av Depeche Modes recept kan jag välja om jag vill A) Köpa den riktiga kakan, B) Slänga receptet, eller C) äta min egen version av kakan igen. Poängen här är att gillar man ett band så är det "häftigt" att äga originalskivan att kunna visa upp. Det är skithäftigt i rätt sällskap! Den andra poängen är att om jag gillar kakan (CDn) kanske jag besöker Depeche Modes kakmuseum (konsert!) och betalar stora summor pengar i inträde (biljett) och så kanske jag köper massor av minikakor (nyckelband), tårtor (t-shirtar), och andra godisar (merchandise) som Depeche Mode står för. Visste ni förresten att bandet tjänar mer om man köper merch än om man köper skivan? skivbolaget tar alla pengar annars. Ingen vill köpa en skiva för 300 spänn om de inte vet om den är bra eller inte. Hur skall man kunna veta innan man testat?

Men det är inte alls det här jag röstar Pirat för. Om Depeche Mode vill ha färre kunder så är det deras sak. Att skivbolagen inte fattar att ginza.se och itunes musikförsäljning är orsaken till att det går dåligt för skivbutikerna är inte mitt fel. De VILL inte bry sig. De VILL inte förstå. och jag bryr mig faktiskt inte heller. Jag köper inte skivor längre. Jag lyssnar på webradio och de skivor jag har. Jag röstar bara för friheten och demokratin!

God jul!


It's my life

I ain't gonna be just a face in the crowd
You're gonna hear my voice
When I shout it out loud

It's my life
It's now or never
I ain't gonna live forever
I just want to live while I'm alive
(It's my life)
My heart is like an open highway
Like Frankie said
I did it my way
I just wanna live while I'm alive
It's my life

[Bon Jovi - it's my life]

Har gråtit som fan i dag också. Varit arg och ledsen men mest har jag njutit av solen. Det är viktigast. Jag tror rentav att jag lyckats samla på mig lite RIKTIG solbränna också... haha... Jag har gått hur mycket som helst i solskenet och varit ute en stor del av dagen. Dessutom har jag lyckats lösa stor del av gårdagens problem. Titta bara!

"mina naglar är korta och fula" - Jag skall faktiskt ha HANDSKAR på mig. Jag filar till dem lite snyggt och målar dem silvriga men de kommer ändå inte att synas under handskarna.
"min pojkvän är sur hela tiden" - Idag har han varit hur go som helst och dessutom lärt sig vals för min skull.
"jag inte ens kan tvätta mina kläder utan att behöva ta massa skit" - Jag har inte ens behövt tvätta kläder idag. :D
"min dator bara krånglar"  - Det gör nätverket också, så jag behöver inte lida ensam! :D
"jag inte har plats för min backup någonstans" - jag lämnade in datorn som den var då jag kom på att det enda jag ville ha kvar var en mapp med bilder som ändå låg kvar på minneskortet
"min pojkvän bara sitter och spelar datorspel hela tiden" - idag följde han med mig ut och promenerade! fantastiskt!
"mina vänner säkert tröttnat på mig för att jag inte följde med och festade" - det hade de inte. träffade Amanda idag och åt lunch tillsammans, och Madole sms:ade mig nyss.
"mitt löshår jag skulle haft till balen är skitdåligt och jag inte har råd med riktigt" - fördel med kunskaper VS skithår är att ånga hjälper rätt mycket
"jag inte har råd att köpa mig en cykel" - fortfarande en tung börda faktiskt, men kollar tradera för fullt
"så jag kan ta mig till solariet imorgon" - missade att sola idag men fick en smula riktigt solsken istället
"och så jag kan åka och handla när jag vill" - det är rätt mysigt att ha med pontus till det ändå
"eller cykla hem till kompisar" - vad har jag för kompisar som bor på cykelavstånd?
"jag är helt stressad och inte hinner med och inte orkar hinna med och över att jag inte står ut med mig själv i all stress" - lyckligtvis står Pontus fortfarande ut. Dessutom börjar stressen lugna ned sig lite nu eftersom det är tillräckligt kort tid kvar för att jag skall inse att jag ändå inte hinner göra någonting... haha...

RSS 2.0