MEEER JUUUUUL!

Snart är det jul och jag är i total julstämning. Skall köpa en hel back med julmust light så fort jag får pengar. Vill ha torget fullt av sina faluröda julbodar som täcker sikten mellan kappahl och H&M, den enorma julggranen mitt på isbanan, skridskor och julmusik, vill ha marken täckt av snöslask (det blir aldrig riktigt SNÖ i centrum) med snöhögar längs kanterna där ingen går. Jag vill ha doften ifrån brända-mandlar-vagnen och julskyltning i skyltfönstren.

Jag vill ha pappas pepparkakshusbak i hela köket, plåtar och brickor med pepparkakshusväggar och hjärtformade pepparkakstakpannor och staketbitar och skålar med färgsorterade nonstop på bänken bredvid spisen, doften av pepparkakshus och glögg som smälter samman i vardagsrummet i en paus över en kopp varm lättglögg med hela mandlar (och russin om man vill) och glögggrytan som stämningsfullt står över sitt lilla värmeljus, värme och ljus ifrån kakelugnen med öppna luckor.

Jag vill ha pappas julskivebesatthet där han ger mig skiva efter skiva med julmusik trots att jag bara är hälften så intresserad.

Jag vill ha stora mjuka lussekatter bakade på kesella och med mycket saffran. Jag vill ha presentinslagning, julklappsshopping, lukten av levande ljus, julkalendern på TV (synd att ingen någonsin varit i närheten av Greveholm) och radio, Lucia, advent, chokladkalender, julföreställning, ischoklad, fat fulla med nötter.

Slutligen julafton med doften av gran, vanlig svensk julmat (jag tycker allvarligt talat bara att omeletten är värd att äta på jul men det spelar ingen roll, julmaten skall vara där och lukta jul och lämna imma på väggarna och rutorna i det snorkalla trapphuset), jultomten och alla hans tunga säckar i riktig säckväv, känslan av fingrarna som glider mellan julpapperena och lossar tejpen för att försiktigt rulla ut årets julklapp, den lyckliga blicken från de man givit julklappar till, slutet av kvällen när det plötsligt blir alldeles lugnt och fridfullt igen. Och juldagen när allt lugnat sig och mamma gör kalkon med brysselkål (jag älskar brysselkål. De får mig att tänka på farmor som jag ju tycker mycket om).

Julklappar då? Det här är vad jag önskar mig.

Ett besök på uppzone i Borås hade varit häftigt.
Klänningar, är inte så noga med vad men tänk typ glansiga tyger i sidenstuk, färgglada paljetter, längre än till rumpan men inte längre än till knäna. och presentkort på klädbutiker.
Blockljus, doftljus (vanilj och kaffe typ, inte lavender och parfym och definitivt inte rökelse och sånt), badsaker.
Röda köksapparater (främst vattenkokare, som går att TA AV från plattan så man slipper ta med sig sladden när man fyller på vatten, och som stänger av sig själv när den kokat klart istället för att koka tills vattnet tar slut).
Har en mer specifik önskelista på H&Ms sortiment också men orkar inte dela med mig av den. Blir liksom glad oavsett.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0