särbegåvad eller handikappad.

Ibland nämns ordet "särbegåvad". Det handlar oftast om människor som uppfyller de flesta krav för aspergers syndrom men som är snäppet smartare än medelsvensson. Jag antar att jag passar in i den kategorin. Jag är också SÄR-begåvad. och som alla andra människor väljer jag själv vad och vem jag vill vara. Ändå väljer jag att säga att jag är handikappad? För mig handlar det mest om insikt. Att kalla sig särbegåvad är att säga att man är bättre än alla andra och att man inte behöver ändra på sig, det är samhället som skall anpassa sig efter en. Att säga att man har ett handikapp är att säga att man vet om att man fungerar annorlunda än alla andra men att man åtminstone gör sitt bästa för att fungera som människa.
Jag gör mitt bästa för att fungera och försöker hela tiden utvecklas och bli bättre, smartare, starkare, mer social och mindre handikappad. Genom att göra detta kommer jag ständigt att nå längre istället för att stanna och trampa när jag vet att jag kan nå längre än så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0